Is diëten op jonge leeftijd verstandig?

Tegenwoordig kampen steeds meer kinderen en jongeren met overgewicht. Te weinig beweging in combinatie met het te vaak consumeren van ongezonde, calorierijke voeding zijn hiervan de belangrijkste oorzaken. Kinderen nemen een zittende houding aan een groot deel van de tijd op school, en daarnaast geven ze steeds vaker de voorkeur aan computeren of televisie kijken dan vroeger. Daarnaast worden ook jonge mensen dagelijks verleid tot het kopen van allerlei ongezonde consumpties, zoals snoepgoed, chips en dergelijke.
Indien een kind dan wel jongere overgewicht heeft, kan ervoor worden gekozen om een dieet te volgen. In dit artikel zullen we nader ingaan op de effecten van het volgen van een dieet bij kinderen. Is diëten onder jongeren wel verstandig, of kleven hier te veel belangrijke bezwaren aan?

Is mijn kind te dik?

ovetgewicht kind

1 op de 7 kinderen in Nederland kampt in meer of mindere mate met overgewicht. Allereerst is het van belang om te weten of uw kind met overgewicht kampt. Daarvoor kan de Body Mass Index (BMI) worden gebruikt. De BMI kan worden berekend door het gewicht van het kind te delen door de lengte in het kwadraat. Is uw kind 1,52 meter en weegt het 64 kilo, is de BMI: 64 / (1.52 x 1,52) = 27,70. In een speciale BMI-tabel voor kinderen opgesplitst in jongens en meisjes zou een jongen van 11 jaar met een BMI van 27,70 kampen met ernstig overgewicht (obesitas).

Wat te doen als mijn kind te dik is?

Wanneer blijkt dat uw kind te dik is, is het verstandig om eerst te kijken naar de mogelijke oorzaken. Mocht de oorzaak van het overgewicht liggen in het eetpatroon, zou het kind een dieet kunnen gaan volgen. Echter, in eerste instantie zou het ‘dieet’ simpelweg kunnen bestaan uit het schrappen van bepaalde ongezonde producten uit het voedingspatroon. Het is onverstandig om een kind direct aan een streng dieet, bijvoorbeeld een crash dieet. Bij een crash dieet afvallen in korte tijd is het de bedoeling om in korte tijd veel kilo’s te verliezen. Voor de meeste kinderen is dit een regelrechte aanslag op hun energieniveau, en komen ze na het volgen van het dieet snel terug op hun oude gewicht. Of sterker nog, vanwege het jojo-effect zullen ze meer aankomen dan ze door middel van het crash dieet waren afgevallen.

Welk dieet kan mijn kind helpen?

Er is geen eensluidend antwoord te geven op de vraag wat het beste dieet voor uw kind is. Zoals gezegd is het van belang om te kijken welke producten uw kind in het eetpatroon heeft. Het moge duidelijk zijn dat snacks en snoepgoed beter kunnen worden gematigd teneinde overgewicht tegen te gaan. Ook frisdranken en vruchtensappen zitten vaak boordevol suikers en zijn echte caloriebommen. Stimuleer uw kind vaker water, koffie of thee te drinken of de light-varianten van frisdranken.

Let er op dat je als ouder spelenderwijs je kind helpt naar een gezonder voedingspatroon. Uw kind kan het al lastig genoeg hebben met het feit dat het te dik is. Verbied niet gelijk al het lekkers wanneer de rest van het gezin dit wel eet. Een beloningssysteem kan hierbij helpen. Stimuleer uw kind bijvoorbeeld eerst buiten te spelen of te sporten, en gun hem daarna een matige hoeveelheid van iets lekkers. Een eetpatroon is niet van de ene op de andere dag veranderd, dat vergt volharding van het kind alsook van zijn omgeving.